• Strona główna
  • Lista artyku��w
  • Co lepsze dla auta - garaż czy wiata
  • Artykuďż˝y

    Co lepsze dla auta - garaż czy wiata

    Samochód to środek komunikacji, bez którego na co dzień nie istnieje ani funkcjonalność, ani mobilność. Należy więc o niego dbać, zapewniając odpowiednie miejsce parkingowe.

    Czy wybrać wiatę garażową czy garaż


    Chcąc mieć pewność, że samochód będzie osłonięty przed słońcem i niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi, warto zapewnić autu zadaszenie. Do wyboru jest wiele różnych konstrukcji, w tym garaże wbudowane, wolno stojące i przylegające, a także wiaty garażowe. Skupiając się w pierwszej kolejności na garażach, warto zwrócić uwagę na te, które są zlokalizowane w budynku. Wykonanie takiego lokum jest dość kosztowną inwestycją, porównywalną z tą, jaką dokonuje się, gdy wykańcza się salon. Ściany tego garażu muszą być solidne, gdyż na nich częściowo będzie opierał się dach. Zatem najczęściej wszystkie materiały, jakie stosuje się do budowy, są często tymi samymi, jakie wybiera się do stawiania innych pomieszczeń. Ponadto dochodzą dodatkowe koszty w postaci izolacji i zapewnienia akustyki, szczególnie w odniesieniu do bramy garażowej.


    W jakim miejscu postawić garaż


    Jeśli garaż jest dobrze wykonany pod względem technicznym, nie można mu nic zarzucić. Chroni samochód przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi, a także właściciela pojazdu, który przechodzi do garażu bezpośrednio z wnętrza budynku. Taki garaż nie szpeci kubatury domu, ale też nie zawsze udaje się umiejscowić go w tym miejscu, w jakim byłoby najwygodniej. Utrudnieniem może być położenie lub kształt działki, na jakiej budynek ma stanąć. Trzeba również pamiętać o tym, że samochód ma swój specyficzny zapach, więc należy zadbać albo o właściwą klimatyzację, albo o to, by szczelnie oddzielić to pomieszczenie od pozostałych.


    Zalety garażu przylegającego


    Mniej kosztownym rozwiązaniem jest garaż przylegający, chociaż konieczne będzie pozwolenie na budowę nim rozpocznie się prace. Niewątpliwą zaletą jest to, że taki garaż można dostawić w późniejszym terminie niż budynek mieszkalny. Ponadto samochód znajdujący się w pomieszczeniu poza domem nie będzie wymagał tak grubych ścian czy specjalnej izolacji, by jego obecność nie dawała się mieszkańcom we znaki. Garaż przylegający może też posiadać bramę od najbardziej pożądanej strony. Konstrukcja ta ma jedną wielką wadę: jako dobudówka może szpecić bryłę budynku, jednak da się temu zaradzić. Mianowicie, jeśli garaż ma płaski dach, można go wykorzystać pod budowę pomieszczenia gospodarczego bądź pod taras.


    A może garaż wolno stojący drewniany


    Z kolei garaż wolno stojący pozwala wyraźnie oddzielić strefę, w jakiej się mieszka od tej, gdzie stawia się samochód. W dodatku, wybierając garaż drewniany, postawienie tego obiektu nie zajmie wiele czasu. Jest to opłacalna inwestycja, gdyż w pełni ekologiczna, a drewno to materiał, który bardzo łatwo można dostosować do dostępnej powierzchni. Jedynym w zasadzie mankamentem jest to, że trzeba mieć pozwolenie na budowę, jednak dotyczy to właściwie wszystkich obiektów, które można zakwalifikować pod garaż wolno stojący niezależnie od materiału czy powierzchni działki. Garaże drewniane mogą być jedno, jak i dwu-stanowiskowe a przy tym wykonane w sposób tradycyjny, czyli tak, by zajmowały jak najmniej miejsca. Ściany wykonane z drewna pozwalają zaoszczędzić metraż na działce zarówno na szerokość, jak i na długość. Poza tym drewno jest materiałem, który bardzo dobrze się komponuje z otaczającym terenem i z samą zielenią. Garaż ten można tak zaprojektować, by znalazło się w nim miejsce na różne dodatkowe przedmioty, w tym na opał bądź też na rower, materiały lub na narzędzia.


    Co przemawia za wyborem wiaty


    Decydując się natomiast na wiatę garażową, ponosi się najmniejszy koszt. Odchodzi bowiem konieczność stawiania ścian, dbania o zakup odpowiedniej bramy czy okien. Znacznie szybciej też uda się wykonać taką konstrukcję, jednak może pozostawić ona wiele do życzenia. Jej wygląd to największy mankament - przeważnie opiera się na dwóch, bądź na czterech słupkach. Będzie to zależeć od tego, czy wybierze się wiatę, która przylega do budynku czy wiatę wolno stojącą. Co prawda taka konstrukcja nie zajmuje wiele miejsce, gdyż nie ma ścian, jednak sam dach często nie potrafi zapewnić należytej ochrony, jakiej wymaga samochód. Zdarza się, że gdy pada ścieg, bądź deszcz, wieje dość mocny wiatr - przy takich warunkach trzeba się liczyć z tym, że pojazd nie będzie suchy. Ponadto sam dach nie ochroni auta w zimie przed mrozem, a odszranianie to jedna z najmniej pociągających czynności. Zwłaszcza, że właściciel sam musi stać na mrozie, często przy tym myśląc o tym, czy nie spóźni się przez taką czynność do pracy.


    Podstawowe problemy związane z budową wiaty


    Wiata garażowa najlepiej więc sprawdza się wtedy, gdy temperatury są dodatnie, gdy świeci słońce. Warto pomyśleć też o takiej konstrukcji, jeśli może ona znaleźć się na tyłach budynku, by nie szpeciła. Szczególnie wtedy, gdy planuje się zrobić wiatę, która będzie przylegać do domu. Zaletą wiaty jest bez wątpienia niski koszt wykonania i prosta konstrukcja, jaką można przeważnie postawić samodzielnie. Jednak nie można zapominać o tym, że dach powinien być stabilnie osadzony, by przy silnym wietrze nie spadł na samochód. Nie trzeba też mieć pozwolenia na budowę wiaty, jednak tylko wtedy, gdy nie przekracza ona 25 metrów kwadratowych. Nie można jednak zapomnieć o tym, że nawet i chęć przeprowadzenia takiej budowy należy zgłosić właściwemu organowi, a także być przygotowanym na to, że jednak pozwolenie na budowę może być potrzebne. Dzieje się tak z tej przyczyny, iż przepisy nie są interpretowane w każdym urzędzie tak samo, więc zanim nie otrzyma się odpowiedzi, nie można być niczego pewnym.

    Autor artykułu:
    Artykuł przygotował internetowy sklep meblowy Ogrodolandia. Sklep oferuje min. wiaty i garaże drewniane wykonywane pod wymiar: ( http://ogrodolandia.pl/garaze ).






    Biura rachunkowe


    Warsztaty samochodowe