• Strona główna
  • Lista artyku��w
  • Rusztowania przejezdne - wiele zalet, kilka wad
  • Artykuďż˝y

    Rusztowania przejezdne - wiele zalet, kilka wad

    Charakter niektórych prac budowlanych wyklucza możliwość użycia rusztowań elewacyjnych podczas ich realizacji. Wszędzie tam, gdzie przestrzeń jest mocno ograniczona, doskonale sprawdzą się rusztowania przejezdne. Czym cechują się tego rodzaju konstrukcje i jakie są ich główne wady? Sprawdźmy to.

    Konstrukcja

    Rusztowania przejezdne to konstrukcje wieżowe, zaopatrzone w kółka oraz w pomosty z poręczami. Do wykonania rusztowań przejezdnych najczęściej używa się aluminium. Ten rodzaj metalu cechuje się nie tylko bardzo dużą wytrzymałością, ale także niską masą.


    Biorąc pod uwagę przeznaczenie tego typu konstrukcji, redukcja masy jest niezwykle istotna. Ten rodzaj rusztowań wyposażony jest bowiem w ramy z kółkami, które mają zapewnić ich swobodną mobilność. Konstrukcje stalowe wykazują znaczny ciężar własny, zatem przemieszczenie takiego rusztowania byłoby niemałym wyzwaniem. Konstrukcja z aluminium nie stwarza takich problemów. Niska masa jest też uzasadniona ze względu na konkretne przeznaczenie rusztowań przejezdnych.


    Przeznaczenie


    Tego typu konstrukcje najczęściej używane są do wszelkich prac budowlanych, remontowych czy konserwacyjnych, prowadzonych w pomieszczeniach. Jest to kolejny powód, który wymusza obniżenie ciężaru rusztowania - znaczna masa konstrukcji stalowej spowodowałaby uszkodzenie podłogi. O ile naprawa domowego parkietu nie jest trudnym zadaniem, to odtworzenie mozaik, jakie często spotkać można w zabytkowych kościołach, jest zadaniem niemal niemożliwym.


    Choć ma to miejsce niezbyt często, rusztowania przejezdne znajdują także zastosowanie w ciasnych przestrzeniach zewnętrznych, np. przy domkach jednorodzinnych.


    Podstawowe zalety


    Największe zalety rusztowań zewnętrznych wynikają z ich uwarunkowań konstrukcyjnych. Ze względu na niską masę własną poszczególnych elementów, montaż oraz demontaż konstrukcji nie nastarcza najmniejszych problemów. Nie bez znaczenia jest także łatwość transportu. Złożone rusztowanie przejezdne zajmuje stosunkowo mało miejsca, zatem do przewiezienia konstrukcji z punktu A do punktu B wystarczy nawet niewielki samochód dostawczy.


    Kolejną zaletą jest duża stabilność takiej konstrukcji. Po umieszczeniu rusztowania w miejscu docelowym kółka mogą zostać zblokowane, a jeżeli konieczne jest znaczne obciążenie konstrukcji, można zastosować specjalne podpory odciążające ramę jezdną.


    Aluminium jest metalem odpornym na proces utleniania, zatem rusztowania przejezdne mogą być wykorzystywane do pracy w pomieszczeniach mocno zawilgoconych oraz na zewnątrz przy złych warunkach atmosferycznych, nie martwiąc się o korozję.


    Wady konstrukcji przejezdnych


    Długa lista zalet rusztowań przejezdnych nie oznacza, że tego typu konstrukcje pozbawione są jakichkolwiek wad. Do podstawowych należy zaliczyć ograniczenie wysokości konstrukcji do 14 metrów. Problematyczna może być też rozbudowa rusztowania na długość.


    O ile w większości przypadków aluminiowa konstrukcja jest niewątpliwą zaletą, to w pewnych sytuacjach stanowi całkiem sporą wadę. Należy pamiętać, że surowiec ten osiąga wysokie ceny w obrocie wtórnym, a łatwość demontażu konstrukcji sprawia, że rusztowanie może paść łupem amatora cudzej własności. Oznacza to, że w przypadku braku możliwości należytego zabezpieczenia rusztowania, konieczny będzie jego demontaż, a następnego dnia - ponowny montaż. Nie stanowi to dużego problemu przy szybkich pracach wykończeniowych, jeżeli jednak plan pracy został rozpisany na kilka tygodni, wtedy możemy mówić o dużej niedogodności.


    Montaż rusztowań przejezdnych


    Większość użytkowników zgodnie twierdzi, że rusztowania przejezdne są niezwykle łatwe w montażu i w demontażu. Sprzyja temu nie tylko niska masa poszczególnych elementów składowych, które mogą być swobodnie przenoszone, ale także brak konieczności stosowania dodatkowych narzędzi oraz samozatrzaskowe zaciski. Z montażem takiej konstrukcji, bez najmniejszego problemu, poradzą sobie nawet dwie osoby. Nie należy jednak zapominać, że tak jak w przypadku rusztowań modułowych i fasadowych, osoby te będą musiały posiadać uprawnienia do montażu rusztowań przemysłowych.


    Liczne zalety i mało znaczące wady sprawiają, że rusztowania przejezdne to nie tylko uzupełnienie cięższych konstrukcji montowanych na stałe, ale także godna alternatywa, która w wielu przypadkach może okazać się znacznie bardziej użyteczna, zwłaszcza w przypadku prac wykończeniowych, monterskich i konserwacyjnych.


    Tekst powstał we współpracy z SternService.pl, firmą sprzedającą i skupującą rusztowania przejezdne i aluminiowe.






    Biura rachunkowe


    Warsztaty samochodowe