• Strona główna
  • Lista artykułów
  • Zgłaszanie samochodu wykupionego z leasingu do Urzędu Skarbowego
  • Artykuły

    Zgłaszanie samochodu wykupionego z leasingu do Urzędu Skarbowego

    Leasing jest to forma finansowania inwestycji, często używana przez młodych przedsiębiorców, stanowiąca po kredycie kolejną siłę napędową gospodarki. Obwarowana jest wieloma restrykcjami, a ostatnie zmiany w rozliczeniu VAT doprowadziły do sytuacji częstych kontrol w przedsiębiorstwach rozliczających się w takiej właśnie formie. Dlatego ważne jest postępowanie w każdym zakresie zgodnie z przyjętym prawem. Co zrobić gdy chcesz swój samochód wykupić z leasingu?

     

    Zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, która obowiązuje od 1 kwietnia 2014 roku, użytkowanie samochodu w przedsiębiorstwie może uprawniać właściciela do pełnych odliczeń w zakresie podatku VAT. Dotyczy to również samochodów wykupionych z leasingu. Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z pełnego odliczenia VAT od samochodów firmowych?

     

    Pełne odliczenie w zakresie podatku VAT

     

    Od kwietnia 2014 roku istnieją zgodnie z ustawą o VAT dwie grupy pojazdów samochodowych, które uprawniają do pełnych odliczeń tego podatku. Po pierwsze są to pojazdy mające określone cechy, które uzasadniają odliczenie oraz pojazdy samochodowe, których sposób wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika ewidencją przebiegu, wyklucza ich użytkowanie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

     

    Używanie pojazdu samochodowego wyłącznie na potrzeby swojej firmy pozwala na odliczanie podatku VAT w pełnej wysokości. Niemniej, przedsiębiorca musi przy tym dopełnić pewnych formalności przy zakupie pojazdu lub jego wykupie z leasingu. Należy zgłosić samochód do naczelnika Urzędu Skarbowego, właściwego względem miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, korzystając z formularza VAT-26. Warunkuje to dokonywanie pełnych odliczeń od tych pojazdów. Jeśli druk VAT-26 nie zostanie złożony, fiskus uzna, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia złożenia druku.

     

    Aktualizacja informacji VAT-26

     

    W przypadku zmiany sposobu wykorzystywania samochodu w przedsiębiorstwie, właściciel powinien złożyć aktualizację pierwotnej informacji VAT-26. Będzie to miało miejsce w przypadku wykupu samochodu dotychczas wykorzystywanego w leasingu, ale tylko gdy dochodzi do zmiany jego numerów rejestracyjnych. W VAT-26 wskazuje się między innymi datę nabyciu pojazdu, a w leasingu będzie to data wykupu lub przyjęcia w użytkowanie auta. Po wykupu przedmiotu leasingu przedsiębiorca może dokonywać przerejestrowania samochodu, przez co zmienią się jego numery rejestracyjne i automatycznie obowiązkowe stanie się ponowne zgłoszenie samochodu w informacji VAT-26, co potwierdza oficjalnie Krajowa Informacja Podatkowa. 

     

    Należy pamiętać że przestrzegania wszelkich procedur w Urzędzie skarbowym wiąże się z wieloma konkretnymi zobowiązaniami wobec Państwa. Urząd Skarbowy to machina która ma doprowadzić do w pełni praworządnego kierowania Państwem niejednokrotnie uprzykrzając życie przedsiębiorcom. Dlatego ważne jest, abyś znał przepisy i do samego końca pilnował ich przestrzegania. Procedury w Urzędzie Skarbowym nie są niejednokrotnie proste, ale po co są urzędnicy, którzy zawsze powinny Ci iść z pomocą.

    Izabela Smardz Ekspert Leasingu
    Artykuł został przygotowany przez partnera sieci brokerskiej GO-leasing oddział Wrocław specjalizującej się w dostarczaniu swoim klientom gotowych i najlepszych na rynku rozwiązań z zakresu finansowania bieżącej i przyszłej działalności.

     






    Biura rachunkowe


    Warsztaty samochodowe